Inspiratie
Wat bezielt de mensheid om sinds haar schepping objecten te maken in klei? Helaas kan ik deze vraag niet beantwoorden, maar begrijpen kan ik het wel; ik heb dezelfde drang. Ik ben daarom een keramist.
Het slijk der aarde
Klei is een bescheiden grondstof met de potentie ideeën, emoties, gevoelens en creativiteit vast te leggen. Klei geeft mij de mogelijkheid om een diepgeworteld verlangen te bevredigen. Ik kan op een indirecte wijze communiceren naar mijzelf en anderen. Maar dat is niet het enige dat klei te bieden heeft, het is ouder dan de Goden en schenkt verbonden heid met het ontstaan van de mensheid. In een maatschappij die steeds verder staat van haar wortels, geeft klei mij een plek waar ik met beide benen op de (klei)¬grond kan staan. In de (westerse) wereld waar technologie steeds verder voortschrijdt en mensen steeds meer vervreemden van zichzelf en hun omgeving geeft klei de menselijke schaal terug.
Mijn missie
Hedendaags keramiek beelden maken die gemaakt moet worden; authentieke sculpturen die de waan van de dag trotseren. Ik streef naar ambachtelijk vervaardigde werken die de dialoog tussen de keramist en de klei zichtbaar maken.
Niet de hoogste wolkenkrabber of de kleinste chip, maar de zuivere vorm toont het vernuft en de esthetiek van de menselijke geest.
Werkwijze
Hoewel ik graag boetseer en met de hand vormen opbouw in klei, is mijn favoriete gereedschap de (pottenbakkers-) draaischijf voor het vormen van figuratieve mens- en dierfiguren. Ik centreer de klei op de schijf en de klei centreert mij.
Ik maak het meeste werk met zachte, meestal witbakkende “Westerwald” klei. Voordat het werk helemaal droog is (leerhard), breng ik soms een laag slib of engobe aan. Zodra het werk helemaal droog is (beendroog) stook ik het werk eerst “biscuit” op zo’n 1000 0C. Na deze stook kan ik het werk verder afwerken. De afwerking gebeurt op basis van eigen ontwikkelde glazuren. De natuurlijke kleuren worden gemaakt op basis van “oxiden” of “carbonaten”, zoals ijzeroxide (beter bekend als roest), mangaan of cobaltoxide of -carbonaat (zoals ook werd en wordt gebruikt in delfts blauw). Deze oxiden worden vooraf in het glazuur, slib of engobe gemengd of in sommige gevallen als op- of onderglazuur gebruikt. Hierna stook ik het werk voor de tweede keer, de “gladbrand” op ongeveer 1220° C.
Het eindresultaat zijn steengoed (= keramiek gestookt op een temperatuur van meer dan 1200° C) figuratieve mens- en dierfiguren (met name vogels). Gemaakt met plezier en respect voor het materiaal.
Door de hoge stooktemperatuur zijn deze beelden vorst-, weers- en vaatwasbestendig. De objecten kunnen derhalve zowel buiten als binnen worden opgesteld en schoon worden gemaakt met water en zeep en eventueel in de vaatwasser.
Voorbeelden van mijn werk
In de keramiek galerie vind u afbeeldingen van mijn keramische beelden van de afgelopen jaren.