Leren van klei = design

Leren van klei = klei design

Zonder de grondbeginselen van de rheologie, de leer van het stromings- en uitloopgedrag van keramische vloeistoffen, zou de keramische industrie niet kunnen bestaan.

Zo begon Hein Severijns (1936) zijn lezing in 2004 tijdens de keramiekmarkt in Swalmen. De meester keramist, glazuur- en klei-technoloog heeft (o.a.) veel onderzoek gedaan naar (porselein-) klei waarmee hij werkt; een “pottenbakker” van de oude stempel.

Klei DesignWat hebben Hein Severijns en de nieuwe generatie Dutch Designers met elkaar gemeen? Het antwoord kreeg ik tijdens een weekendje ‘s-Hertogenbosch…

Klei Design van Atelier NL

stedelijk museum s-hertogenboschOp de expositie “How we Work – new Dutch Design” (24 januari t/m 17 mei 2015) in het Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, liet Atelier NL zien dat de nieuwe lichting designers nog steeds onderzoek doen naar de klei waarop wij staan.

Lonny van Rijswijck en Nadine Sterk van Atelier NL groeven uit 2000 akkers in de Noordoostpolder klei op en verwerkten dit tot rechthoekige tegeltjes. Ieder tegeltje heeft zijn eigen unieke kleur en textuur.

https://www.youtube.com/watch?v=P4chUCehdbY

Het eindresultaat van “Uit de klei getrokken” was niet alleen Nederlands- (aardewerk) keramiek, maar ook een prachtig overzicht van de gestookte klei gekoppeld aan de geografische locatie. De tegelwand vormde een kaart van diezelfde Noordoostpolder, waar de klei was gedolven (een analoge GIS kaart). Een geweldig project; een interessant onderzoek en prachtig in beeld gebracht; dat is “Klei Design“.Tegelwand Noordoostpolder Atelier NL

Onderzoek; het maken van data

Onderzoek naar klei en glazuren is ook onderdeel van mijn creatieve proces. Het maken van data, het resultaat van het betreffende onderzoek is ook een vorm van creëren.

Of het nu glazuren zijn van Texelse zeeklei of een driehoeksmenging van houtas; de resultaten geven een dieper inzicht in het materiaal dat ik gebruik en verdiept de gelaagdheid van het werk.

Ca-Mg-Si MineralsOnderzoek doen is veel werk en het is niet altijd rechtstreeks te gebruiken. Eén voordeel: anders dan mijn keramische beelden: onderzoek kan nooit mislukken, wat er ook uitkomt, ik heb altijd iets geleerd.

Masterclass glazuren

Rheologie, uitloopgedrag van keramische vloeistoffenDat wil niet zeggen dat je alles zelf hoeft te ontdekken, ik laat me graag onderwijzen… bijvoorbeeld door Hein Severijns. Eind oktober start een masterclass glazuren van zijn hand. Ik ben zeer benieuwd naar wat hij allemaal heeft geleerd van zijn onderzoeken.

Hopelijk vertelt hij nogmaals waarom de grondbeginselen van de rheologie noodzakelijk zijn voor het maken van keramiek…..ben jij daar ook zo benieuwd naar?

About Post Author

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.