Handgemaakte keramiek foto's

Handgemaakte keramiek foto´s

Het is weer (bijna) vakantie, dus tijd voor (roffel) handgemaakt keramiek foto’s. Waarom?

Er komt volgend jaar weer een nieuwe NVK -keramiek ledengids uit met alle aangesloten keramisten (yeah!!). Maar dat betekent ook dat ik aan het werk moest..

Nee, niet om nieuwe keramiek beelden te maken, maar om mijn nieuwe werk digitaal vast te leggen. In de deze online wereld een niet onbelangrijk deel van het maken van keramiek. En wie zelf zijn keramiek maakt, maakt ook z´n eigen foto´s.

DFB-keramiek flesvogelIk hoor u denken: “dat jij je eigen foto’s maakt, dat is te zien ook“.

Oké, fair punt, je hoeft niet je eigen foto’s te maken. Het is al moeilijk genoeg om keramiek te maken. Maar ik leer nu eenmaal graag door zelf te doen. Dat is de aard van dit beestje.

Keramiek kiekjes

Foto’s maken kan iedereen, je pakt je telefoon en je hebt zo een aantal megapixels te pakken. Met een beetje mazzel ook nog van wat je in gedachten had. Maar productfotografie is meer dan dat. Daar ben ik inmiddels ook achter.

Kuifeend Steengoed keramiekZo zijn er de “normale” productfoto uitdagingen, zoals achtergrond, belichting, gezichtshoek en sfeer. Daarnaast hebben keramiek kiekjes zo hun eigen moeilijkheden. Spiegelend oppervlaktes, glazuurdiepte en kleurnuances: keramiek foto’s  maken is moeilijk.

Iso waarde, sluitertijd en diafragma

Het eerste wat ik heb geleerd zijn de reguliere fotografie regels, zoals de ISO waarde, sluitertijd en diafragma. De ISO waarde moet zo laag mogelijk (100 a 200) om ruis te voorkomen.

De scherptediepte bepaal ik met name door het diafragma (de grootte van de licht opening achter de lens). Hoe kleiner het diafragma (f/16, f/22 of hoger) hoe meer scherptediepte en vice versa. Daarnaast heeft het brandpunt (de afstand tot het onderwerp) hier ook invloed op, maar deze houd ik meestal constant.

Keramiek fotografieAls scherptediepte naar wens is, moet de belichting daarop worden afgestemd. Hoe kleiner het diafragma, hoe meer licht noodzakelijk is. Ik fotografeer als het even mogelijk is buiten voor natuurlijk licht en kleuren. Belichting heb ik dus niet helemaal in de hand. Maar de sluitertijd wel.

Fotograferen is dus een kwestie van de juiste balans vinden, het lijkt wel op het ontwerpen van een glazuur…

Keramiek foto’s, de juiste sfeer

Als de belichting en gewenste scherptediepte zijn bereikt, wordt het tijd voor de juiste achtergrond. Voor online verkoop, zoals bij Etsy zijn foto’s waarin de schaal en het gebruik kunnen worden afgeleid van groot belang. Een kopje onder een espresso machine of op de salontafel kan een goede achtergrond zijn. Daarnaast moet de achtergrond de sfeer van het werk versterken.

Voor een foto in het NVK gids wil ik echter een neutrale achtergrond. Maar welke dat is, is ook voor mij de vraag. Dus, net als met glazuren, ben ik ook hiermee maar eens gaan experimenteren.

Prettige vakantie

Een donkere of een lichte achtergrond, met of zonder verloop, ik ben er nog niet helemaal uit. Ik hoor graag welke jullie de beste vinden.

Keramiek met 4 verschillende achtergrondenKuifeend met 4 verschillende achtergrondenZodra ik er uit ben, stuur ik mijn keramiek foto’s op naar de NVK en kan de vakantie beginnen. Dus voor iedereen die al op vakantie is: geniet er van. En als je net als ik nog bezig bent, geniet van de voorbereidingen…

Tot na de vakantie!

Handgemaakte keramiek fotografie


Genoten van dit blog?  Word dan lid van de “Keramiek Bende” zodat ik u op de hoogte kan houden van de nieuwe!

Word lid van de Keramiek Bende!

About Post Author

6 gedachten over “Handgemaakte keramiek foto´s”

  1. Een écht vak ook, fotografie. Inderdaad, het heeft wel iets weg van een glazuur ontwikkelen: zoveel om rekening mee te houden! Ik vind de foto’s met de lichte achtergrond eigenlijk het mooist, maar de laatste met die lichtblauwe achtergrond is ook heel erg mooi!
    Mhhhhhmmmmm …..ik wens je veel wijsheid en een hele fijne vakantie.

    Leah Houweling

  2. Dag Daniël,
    Hierbij mijn reactie over de foto’s waarbij jouw keramische objecten naar mijn mening het best tot hun recht komen.
    In feite de kalabas-achtige vogel vorm en de twee vazen met de lichte achtergronden. Op de een of andere reden vind ik de meest rechtse vaas met lichte achtergrond minder omdat voor mijn gevoel dan het “oortje” c.q. handvat een ietwat vreemde vervorming laat zien. Ik ben ervan overtuigd dat in werkelijkheid er niets op het “oortje” c.q. handvat aan te merken valt.
    Gegroet Joseph
    P.S., Ik mis de foto van jouw blauwe “tassen” 😉

    1. Ha Joseph,

      Dank voor jouw inzichten. Ja over de kijkhoek heb ik het nog niet eens gehad in het blog. Goed punt, ik zal er op letten.

      Groetjes,
      Daniel

      P.S. tja de blauwe tassen zijn erg fotogeniek, eigenlijk geen uitdaging om goed op de foto te krijgen 😉

  3. Hoi Daniel, ook weer intrigerend he, kunst fotograferen.
    Bij de vaas vind ik de meest rechtse het mooiste. Mijn blik blijft daar hangen en dat is meestal een goede indicator om te kijken wat de reden daarvan is.
    Bij die foto lijkt de vaas los te komen van de achtergrond, de anderen versmelten wat meer met de achtergrond.
    Bij de kuifeend heb ik hetzelfde met degene de links boven staat. Al heb ik wel het gevoel dat daar je glazuur qua kleur niet overeenkomt met de werkelijkheid.
    Succes!

    1. Hai Ineke,

      Leuk om jouw mening te horen over het versmelten.. Ik zal er op letten. Tja de kleurechtheid op de foto is inderdaad ook moeilijk op de plaat te krijgen. Nog veel te leren..

      Groetjes,
      Daniel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.