Iedereen heeft vitamine K van Keramiek, Kunst en Kultuur (ja gespeld met een “K”) nodig. Ook een keramist zoals ondergetekende. En wat je van ver haalt is beter. Vandaar dat toen wij in Zuid-Limburg waren (zie vorige blog) we gelijk even bij de Tiendschuur in Tegelen langs zijn geweest. De expositie “More Organics” konden wij nog net mee pikken.
Maar je hoeft natuurlijk niet ver te gaan om cultuur (oké, ik vind het met een “C” ook mooier) op te snuiven. Overal zijn musea waar je een vitamine shot kunt scoren.
Ook in Purmerend waar ik mijn keramiek stook. Wij waren nog net op tijd terug om van de “Keramiek uit de Rijkscollectie” tentoonstelling te kunnen genieten.
Ik vertel je er graag meer over, maar laat ik dit blog bij het begin beginnen…
De Tiendschuur
Dit Museum in Tegelen is uniek in Nederland. De collectie omvat zowel historisch als hedendaagse keramiek. Hier waren wij al eerder geweest, maar vanwege de altijd weer verrassende exposities rond een bepaald thema, kan je hier als keramiekliefhebber niet vaak genoeg langs gaan.




Bij de expositie “More Organics” vormde natuur dit keer de verbindende factor. En “natuurlijk” sluit dit perfect aan op de essentie van veel werk van hedendaagse keramisten. Maar zoals altijd, als je dertien keramisten bij elkaar zet, krijg je dertien (of veertien) verschillende invalshoeken te zien.
Met veel plezier inhaleerde ik de kleilucht in deze vitaminerijke omgeving.
Purmerends Museum
Weer in Purmerend thuisgekomen, konden wij nog net van de laatste dag van de expositie “Keramiek uit de Rijkscollectie” genieten. Dit was niet alleen geweldig om te zien, ook historisch een zeer interessant Nederlands kunst experiment uit de 2e helft van de vorige eeuw.



De rijkscollectie bestaat uit kunstwerken verworven door de overheid door middel van de “Beeldende Kunstenaars Regeling“. Deze BKR was een voorziening vanaf de 2e WO tot 1987, waarmee kunstenaars, waaronder keramisten, hulp kregen van de overheid om onafhankelijk van de grillen van de markt te kunnen werken.
De overheid gaf de toegelaten kunstenaars financiële ondersteuning in ruil voor een tegenprestatie (de “contraprestatie”). Meestal een beeld of een schilderij, maar het konden ook een andere kunstprojecten zijn. Kunstenaars als Karel Appel, maar ook keramisten zoals Geert Lap en Babs Haenen hebben indertijd gebruik gemaakt van deze regeling.


De overheid kwam op deze wijze (voor een koopje) in bezit van kunstwerken en de kunstenaars konden zich concentreren op het maken van kunst: “make art not $$$”. Tot de dag van vandaag zijn veel kunstwerken in overheidsgebouwen uit deze BKR collectie.
Snuif ook Vitamine K van Keramiek op
Twee verschillende exposities, twee geheel verschillende perspectieven, maar allebei leuk om te bezoeken, interessant en leerzaam. Wat wil je nog meer van je vitamine K van keramiek, kunst en kultuur?
Digitale vitamine K is heerlijk, maar zo af en toe moet je de geur van echte K even live inhaleren. Waar ga jij binnenkort jouw vitamine K scoren?
Meer lezen over over vitamine K, hedendaagse Keramiek of de BKR? Bekijk dan eens deze boeken:
- Monument voor de BKR- De geschiedenis van een spraakmakende kunstenaarsregeling (1949-1987 van Fransje Kuyvenhoven (2020)
- Vitamin C – Clay and Ceramic in Contemporary Art van Phaidon (2021)