Open paasdagen

Keramiek omdat het moet

Iedere zondagochtend ren ik een rondje in het Purmerbos, met mooi- en met slecht weer. Bezweet, vermoeid, met harde tegenwind en met de regen in je gezicht begrijp je dat joggen niet gaat om mooie sportschoenen, een glimmend jogging pak, zelfs niet de tijd waarin je de ronde loopt; het gaat om het joggen zelf.

Werken met klei heeft ook z’n ups en downs en er zijn makkelijkere manieren om een beeld te maken (zoals de 3d-printer). Waarom maken mensen nog steeds handgevormd keramiek in de 21ste eeuw? Ik ben ‘ns op zoek gegaan naar wat anderen daarover zeggen…

Vragen bij open atelierdagen

Afgelopen (paas-)weekend had ik open atelierdagen (zie vorig blog). De tuin was omgebouwd tot expositie ruimte, de keramiek beelden op de sokkels gezet en de banier uitgehangen. Gelukkig was het mooi weer en veel mensen kwamen een kijkje nemen. De bezoekers neem ik altijd graag mee naar de beelden, de ovens, de schopschijf etc. Veel technische vragen kan ik altijd makkelijk beantwoorden; zijn de beelden winter hard (ja, want het is steengoed), hoe ontstaan de glazuur effecten (ligt aan de stook omstandigheden en de samenstelling van de glazuren die ik heb gebruikt), etc, etc.

Maar ik kreeg ook de simpele vraag, waarom maak je dit eigenlijk? Dat is veel moeilijker te beantwoorden, hieraan liggen geen natuurwetten aan ten grondslag (of zoals Scotty altijd wanhopig roept als captain Kirk weer eens het onmogelijke verlangt:  “Ye cannae change the laws of physics!”) of zijn deze er toch?

Waarom handgevormd keramiek?

Deze vraag houdt veel keramisten bezig en de antwoorden zijn heel divers. De één houdt van werken met z’n handen, de ander wil een canvas voor decoratie, een derde wil leven, liefde en herinneringen vangen (mooi!) en veel kunstenaars gebruiken klei als een uitdrukkingsmiddel.

Beth Peterson geeft een systematische opsomming van de waarde van het creëren van  handgevormd keramiek:

  • Observatie
  • Analyse
  • Uitwerken van concepten
  • Probleemoplossing
  • Persoonlijke  Identiteit
  • Zelfuitdrukking
  • Verkenning van mogelijkheden
  • Verbetering van communicatie
  • Opbouwen van gemeenschapsgevoel
  • Plezier

Omdat het moet

Ik vind alle redenen valide om keramiek te maken, maar het is volgens mij niet “de reden”. Net zoals ik jog om te joggen, maak ik keramiek om keramiek te maken.

Keramiek omdat het moet

De Tros zond vroeger schitterende documentaires uit (ergens midden in de nacht) onder de noemer “Kunst omdat het moet”. Zij werd gedwongen door de mediawet kunstprogramma’s uit te zenden. De reden voor uitzending was misschien nogal prozaïsch, de titel is en blijft subliem (en de afleveringen meestal ook).

Anders dan dat kan ik het niet verwoorden; ik maak keramiek omdat het moet…..

Bestaan er volgens u betere redenen?

About Post Author

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.